|
|
|
|
|
|
Namn: Nikita myhran Ditt totalresultat: 124 Resultatkategori: Hög Grattis till fullföljandet av IV-testet. Klicka på "Skriv ut" i din browser, om du vill spara ditt testresultat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Du fick bättre resultat än 94 % av populationen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultat på ordtest: 121.6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultat på performancetest: 127.5 |
|
|
|
|
|
|
|
Delresultat
|
|
|
Varje del har ett maximumresultat på 20. Medelresultatet är 10.
|
Bildfrågor |
|
Parametrar: icke-verbalt tänkande, samtidig bearbetning, rumsvisualiseringssyntes, visuell bearbetning |
Resultat i bilddel
|
Genomsnittligt resultat |
10 |
Ditt resultat |
15 |
|
|
Frågor om ordförråd |
|
Parametrar: verbal konceptbildning, semantisk kunskap, långtidsminne, stimulans i tidig miljö, intellektuell nyfikenhet |
Resultat i språkdel
|
Genomsnittligt resultat |
10 |
Ditt resultat |
16 |
|
|
Minnesfrågor |
|
Mäter: minne, förmåga att ordna i följd, symboliskt innehåll, koncentration |
Resultat i minnesdel
|
Genomsnittligt resultat |
10 |
Ditt resultat |
18 |
|
|
Relationsfrågor |
|
Mäter: verbalt tänkande, konceptualisering, konceptbildning, semantiskt innehåll |
Resultat i del för logiskt tänkande
|
Genomsnittligt resultat |
10 |
Ditt resultat |
14 |
|
|
Matematikfrågor |
|
Mäter: minne, symboliskt innehåll, slutledningsförmåga |
Resultat i matematikdel
|
Genomsnittligt resultat |
10 |
Ditt resultat |
18 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Styrkor och svagheter
|
|
|
Detta resultat skall jämföras med ditt totalresultat. En "styrka" är en förmåga för vilken du uppnått signifikant bättre resultat än ditt genomsnittliga totalresultat. En "svaghet" är ett område, för vilket du fått signifikant sämre resultat. En "förväntad" förmåga är en förmåga som ligger i linje med ditt totalresultat.
|
Förmåga till abstrakt tänkande |
|
Mäter: icke-verbalt tänkande, simultan bearbetning, rumsvisualiseringssyntes, visuell bearbetning |
svaghet
|
förväntad
|
styrka
|
|
Ordminne |
|
Mäter: verbal konceptbildning, semantisk kunskap, långtidsminne, stimulans i tidig miljö, intellektuell nyfikenhet |
svaghet
|
förväntad
|
styrka
|
|
Symbolminne |
|
Mäter: korttidsminne, förmåga att ordna i följd, symboliskt innehåll, koncentration |
svaghet
|
förväntad
|
styrka
|
|
Förmåga till verbalt tänkande |
|
Mäter: verbalt tänkande, konceptualisering, konceptbildning, semantiskt innehåll |
svaghet
|
förväntad
|
styrka
|
|
Matematisk förmåga |
|
Mäter: arbetsminne, symboliskt innehåll, slutledningsförmåga |
svaghet
|
förväntad
|
styrka
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IV-testet består av fem delar. Var och en av dessa delar mäter en rad olika faktorer. Tillsammans skall dessa faktorer kunna ge en översiktlig uppfattning av intelligensen. IV-testet baseras på moderna kliniska IQ-tester, till exempel S-B V. Dess korrelation med moderna tester, bland andra S-B V, är 0,92. S-B V använder den kliniska modellen av intelligensen, som kan beskrivas som "den kategoriindelade summan av många specifika förmågor". Wechsler definierade intelligens som "förmågan att handla ändamålsenligt, att tänka rationellt och att effektivt hantera sin omgivning". IV-testet består av två huvuddelar, verbalt test och praktiskt-konkret test (performancetest). Det verbala testet försöker att mäta verbal förståelse och arbetsminne, medan performancetestet inriktas på organisationen av sinnesintryck och bearbetningens hastighet. En stor skillnad mellan dessa båda tester är psykologiskt signifikant. Psykologerna har utvecklat många sätt att mäta eller kvantifiera intelligensen. Enligt en teori finns det "kristalliserad intelligens" (Crystallized Intelligence, Gc) och "flytande intelligens" (Fluid Intelligence, Gf). Gc kännetecknas av framtagande av lagrad information, medan Gf är inriktad på bearbetning och sammanställning Härnedan finns en tabell som sektionsvis sammanfattar utmärkande drag hos IV-testet.
Utmärkande drag
|
|
Verbal förmåga |
Förmågan |
Kristalliserad intelligens (Gc) |
Flytande intelligens (Gf) |
Påverkad av utbildning |
Arbets- minne |
Långtids- minne |
Tänkande i bilder |
|
X
|
|
X
|
|
|
|
Ordförråd |
X
|
|
X
|
|
X
|
|
x
|
Minne |
|
X
|
|
|
|
x
|
|
Likheter |
X
|
|
X
|
X
|
X
|
|
x
|
Matematisk |
|
X
|
|
X
|
X
|
x
|
|
Innebörden av totalresultatetEftersom detta är ett on line-test, finns det uppenbarligen inga möjligheter att utesluta fusk, varför testet inte väger lika tungt som ett övervakat IQ-test. Testresultatet är emellertid meningsfullt för den testade. Totalresultatet överensstämmer mycket väl med resultatet av ett verkligt, kliniskt IQ-test. För vårt test betyder detta att resultatet av ett verkligt, övervakat IQ-test skulle ligga inom cirka 4 % från totalresultatet av IV-testet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De första IQ-testerna utvecklades för att bedöma armÈrekryter under första världskriget. Sedan dess har det skapats många nya IQ-tester och många förbättringar av existerande sådana. För närvarande är de båda populäraste intelligenstesterna Stanford-Binet- och WAIS-skalorna. IV-testet har utformats efter element i dessa tester på samma sätt som tränings-SAT- eller ñACT-testet har tillkommit utifrån det verkliga SAT respektive ACT.
Kort historik om IQ-testning
|
Binet & Simon 1905 |
Stanford-Binet 1916 |
Army Alpha 1917 |
Stanford-Binet II 1937 |
Stanford-Binet III 1973 |
Stanford-Binet V 2003 |
Illustrerad Vetenskap / GIQTest-I 2005 |
Genomsnitts-IQ är cirka 100, genomsnittligt IV-Testresultat är cirka 110, genomsnittligt WAISÆ-III-resultat 102,9. Cirka 66 % av totalpopulationen får mellan 85 och 115, 88 % mellan 60 och 130 och 99 % mellan 45 and 140.
Amerikanska IQ-percentiler
|
IQ-resultat
|
Percentile Rank (anger hur stor procentandel som ligger på eller under det angivna värdet)
|
99,9
|
145+
|
95
|
125
|
75
|
110
|
50
|
100
|
25
|
90
|
5
|
70
|
|
Resultat
|
Kategori
|
130
|
mycket hög
|
120
|
hög
|
110
|
övernormal
|
90
|
genomsnittlig
|
80
|
lågñnormal
|
|
Resultat
|
Kategori
|
160
|
S-B V toppvärde
|
153
|
IV-test toppvärde
|
139
|
Poetic Genius Society
|
131
|
Mensa-samfund
|
125
|
genomsnitt för PhD & MD
|
115
|
genomsnitt för collegestudent
|
För ytterligare läsning om IQ-tester och IQ i allmänhet, se "Källor om IQ" nedan.
|
|
|
|
|
|
|
|
Källor om IQ
|
|
|
Webbplatser IQ-länkar: http://www.eskimo.com/~miyaguch/ IQ-test: http://www.psychologicaltesting.com/iqtest.htm wikipedia "IQ": http://en.wikipedia.org/wiki/Iq wikipedia "intelligence" : http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_(trait) Mensa International : http://www.mensa.org American Mensa : http://www.us.mensa.org Träningseffekter på WAISÆ-III : http://www.utulsa.edu/tugr/wais.htm Illustrerad Vetenskap: http://www.illvet.se/tema/hjarnan
Referenser Gregory, R.J. (1987). Adult intellectual assessment. Boston: Allyn & Bacon. Roid and Barram (2004). Essentials of Stanford-Binet Intelligence Scales (SB5) Danvers, MA: Wiley & Sons, Inc. Horn, J. L. (1991). Measurement of intellectual capabilities; A review of theory. Allen, TX: DLM Teaching Resources. Sternberg, R.J. (1991). Death, taxes, and bad intelligence tests. Intelligence 15(3):257-269. Ree, M. J., & Earles, J. A. (1992). Intelligence is the best predictor of job performance. Current Directions in Psychological Science 1:86-89.
Tidningar Illustrerad Vetenskaps Hjärntränare. Underhållande problemtidning med IQ-test, logiskt huvudbry, matematiska gåtor och mycket annat. http://www.hjarngymnastik.se/
"Stanford-Binet Intelligence Scale" är ett registrerat varumärke tillhörigt Riverside Publishing. "Wechsler Adult Intelligence Scale" och "WAIS" är registrerade varumärken tillhöriga The Psychological Corporation. IV-testet har ingen anknytning till Psychological Corporation eller Riverside Publishing.
|
|
|
|
|
|
|